perjantai 3. lokakuuta 2014

So ein Tag, so wunderschön wie heute...

Päivän patikkaretkikohteen valinta tapahtui "Hütten am Wilder Kaiser"-oppaan avulla. Otin ensimmäisen kohteen, joka näytti kivalta kuvassa ja oli auki. Gruttenhütte on Wilder Kaiser-vuoriston korkeimmalla sijaitseva hütte ja näytti olevan sopivasti tavoitettavissa vaellusbussin avulla.

Olin aamulla pitkään bussin ainoa matkustaja, kunnes Scheffaussa kyytiin tuli ensin hillitön jengi viisi-kuusikymppisiä ehkä saksalaisia ja sitten hieman myöhemmin oman ikäinen miesporukka, harvinaisuus sinänsä. Saksalaisryhmän vetäjä kysyi lederhoseneihin pukeutuneelta mieheltä etsiikö hän ehkä Freundinia itselleen. Mies kysyi, että kuinka niin? "No kun tässä olisi tarjontaa". Sen jälkeen koko bussi hekotti asialle ja tämä kaikki ennen aamuyhdeksää.

Lähdin Ellmaun sumuisessa aamussa kipuamaan ylöspäin kohti Gruttenhütteä. Auringon ensisäteitä sai vähän odotella, mutta sitten näyttikin hienolta.

Muutama pummi sattui matkan varrella ja ensimmäinen jo hütelle noustessa, kuitenkin olin sopivasti lounasaikaan perillä.

Hüteltä päätin lähteä karkeasti rinteen suuntaista Höhenwegiä kohti Hintersteiner Seetä ja Sölliä.

Jossain vaiheessa onnistuin missaamaan risteyksen ja päädyin Hintersteiner Seelle vievää reittiä alemmaksi. Sieltä löytyi kuitenkin ihana keidas, jonka terassille suuntasin mustaherukkamehulle ja kahville.

Hinterschliesslinger Almilta jatkoin alas ja onnistuin kolmatta kertaa samana päivänä missaamaan risteyksen, joten päädyin Scheffauhun, joka oli varsin viehättävä kylä eikä taaskaan harmittanut yhtään.

Scheffaussa päätin kävellä suorinta reittiä Sölliin ja huomasin sen olevan huomisen Tour de Tirol-sarjaan kuuluvan maratonin reitti kilometreinä 9-14 tai oikeastaan 14-9, koska maratonilla juostaan Söllistä Scheffaun suuntaan. Siinä sitä oli jolkoteltavaa patikoijalle ennen kuin pääsin Söllin kirkolle.

Koko reissulle tuli mittaa 26 km, aikaa meni 6,5 tuntia ja nousumetrejäkin kertyi kuitenkin 1240 m. Tulipahan käveltyä, koska lauantai menee maratonia seuratessa ja sunnuntaina lähdetään jo Müncheniin eli seuraava kunnon patikkareissu on sitten joskus ensi kesänä.

Tour de Tiroliin kuuluu kolme kisaa, perjantain kymppi, lauantaina Kaiser marathon ja sunnuntaina vielä Pölven Trail, 23 km polkujuoksukisa. Yksittäisiin kisoihinkin saa osallistua. Kävimme virittäytymässä kisatunnelmaan, kun kympin kisan lähtö ja maali ovat hotellimme edustalla.

Huomenna sitten maratontunnelmia :)

1. Aah, Grüttenhütte! Ensimmäisiä hienon kelin vaelluksiamme olemme tehneet tuolla samalla reitillä kahdeksan vuotta sitten! Eli vuonna nolla ennen Alppihuumaa. Höhenwegillä kuvasimme maisemia innoissamme ja ymmärsimme ekaa kertaa, että tämähän voi olla oikeasti hienoa. Kuinka oikeassa olimmekaan+ Tosin kävelit pidemmän matkan kuin me silloin. Kai olette huomanneet, että sunnuntaina Münchenissä on viimeistä päivää Oktoberfest? Jos maratonin ja patikan jäljeltä on voimia jäljellä (ja vaikkei olisikaan :) niin suosittelemme festareita 4 käynnin kokemuksella..Theresienwieseen jäähdyttelemään :)

J & K

2. Vai täältä se alkoi..! Mullahan se kesäalppihuuma alkoi Innsbruckista kielikurssin oheisohjelmana. Kivannäköistä täällä kyllä on.

Oktoberfest on seuraavana ohjelmassa, havaitsimme aikataulujen sopivan yhteen tuossa kuukausi sitten ja vaihdoimme vikan yön majoituksen Söllin sijaan Müncheniin. Ensikertalaiset menevät ihmettelemään päätöspäivää :)