tiistai 18. kesäkuuta 2013

Virgen

Alppireissu pääsi alkamaan maanantaiaamuna lennolla Müncheniin. Sieltä olimme varanneet taksikuljetuksen perille Virgeniin kuultuamme maanvyörymän sulkeneen pohjoisesta Virgeniin tulevan päätien, jota bussit käyttävät normaalisti.

Taksikuski ajeli Innsbruckin kautta Italian puolelle. Innsbruckissa pidimme pienen tauon ja taksista ulos hypätessä lämmin ilmamassa kertoi, että etelässä ollaan. Lämpöä oli rapsakat 32 astetta. Innsbruckista jatkettiin Brennerin kautta etelään ja ennen Brixeniä käännyttiin kohti Bruneckia. Yhtäkkiä kuski sai idean, ajoi tien sivuun, katsoi karttaa ja sanoi, että käännytäänkin vasemmalle reitille, joka on lyhyempi muttei ehkä nopeampi. Sitä sitten ajeltiin punaisiin liikennevaloihin asti, jossa tuli pakollinen tauko kun valoista pääsi vartin verran tunnin aikana ajamaan eteenpäin. Passo Stalle pakotti reilun puolen tunnin taukoon, joten auto pistettiin parkkiin ja päästiin pienelle kävelylle.

Vieressä oli onneksi kaunis järvi Antholzer See, jonka rannalla sijaitsevalle terasille istuttiin 1,20 euron epressoille.

Virgeniin saavuttiin kuuden aikoihin eli puoli vuorokautta meni kotoa Itä-Tirolin kohteeseemme. Ahteri oli hieman puuduksissa kaiken istumisen jälkeen. Virgen sijaitsee n. 1200 metriä merenpinnasta, joten lämpötila oli Innsbruckia alempi. 27 asteessa ja auringonpaisteessa tarkeni silti mukavasti.

Myös ensimmäisen patikointipäivän aamu valkeni varsin kauniina. Parvekkeelta aukeni mukava maisema Matrein suuntaan.

Ensimmäiseksi reissuksi suunnittelimme hieman kevyempää settiä. Suunta otettiin kohti Obermauernin kylää.

Obermauernin läpi jatkoimme kohti Nilljoch Hütteä (1990 m).

Kahvipaussilla jalat ja mieli lepäsivät.

Matka jatkui rinnettä eteenpäin Boden Almille (1960 m) lounaalle.

Boden Almilta yritettiin marssia suoraa tietä alas, mutta eräs pätkä oli suljettu ja jouduimme palaamaan aavistuksen ylöspäin. Prägrateniin kuitenkin päädyimme ja sieltä bussilla takaisin Virgeniin.

Mittaa ensimmäiselle patikkareissulle tuli reilut 14 km, aikaa meni neljä ja puoli tuntia (+ kahvi- ja lounastauko siihen päälle) ja nousumetrejä kertyi 997 m. Venyttely on pakollinen aktiviteetti illalla, jotta pakarat ja reidet eivät ole ihan jumissa huomenna. Tai ainakaan niin jumissa, kuin ilman venyttelyä.

Palautteluksi nautittiin vielä topfenstrudelit oman kylän kahvilassa.

1. Harvoinpa olemme mitään julkaistua tekstiä odottaneet näin mielenkiinnolla! Älä silti ota jatkossa paineita..:) Näyttääpä todella mukavalta ja ilmatkin tuntuvat suosivan siellä. Olemme juuri pohtineet tuota omaa ajoreittiämme sinne ja tiedossa oli tuo Sattelin "säännöstelty" ajettavuus. Katsotaan sitten. Kartasta seurasimme reittinne ja näyttää hyvältä!

2. Taitaa teillä alppikuume olla huippulukemissa ;-). Hyvää kannattaa odottaa, tämä on hieno paikka näin 1½ vuorokauden oleskelun perusteella, jos siis sattuu tykkäämään rauhasta, luonnosta ja patikoinnista... Olen varma, että viihdytte!

Aamupala ja vuoret kutsuvat :)